Catre Tur Virtual
ALEXANDRU TZIGARA-SAMURCAŞ

Se naşte la 4 aprilie 1872, în Bucureşti, într-o veche familie de mici boieri. Liceul îl face la Bucureşti. În 1892 este numit „custode preparator" la Muzeul de antichităţi, condus de Grigore Tocilescu. În 1893 pleacă la studii în Germania, la Universitatea din Műnchen, sprijinit de Regele Carol I, la sfaturile lui Al. Odobescu. Aici studiază istoria artei. Întors în ţară, demisionează de la Muzeul de antichităţi şi-şi continuă studiile, plecând în Franţa şi, din nou, în Germania, preocupat fiind de muzeografie. Îl are ca îndrumător pe Wilhelm von Bode, reformator al muzeelor berlineze.

După terminarea studiilor, este numit bibliotecar,apoi director la Fundaţia Carol I şi profesor la catedra de istoria artei şi estetică la Şcoala de Arte Frumoase din Bucureşti .

La 1 octombrie 1906 Al. Tzigara-Samurcaş este numit director al Muzeului etnografic, de artă naţională, artă decorativă şi artă industrială, devenit, în 1915, Muzeul de artă naţională Carol I. Noul muzeu funcţiona temporar în clădirea fostei monetării a statului din Şoseaua Kiseleff nr.3, pe locul unde fusese palatul domnitorului Nicolae Mavrogheni. De la început, Al. Tzigara-Samurcaş îşi organizează muzeul pe baze ştiinţifice moderne. Achiziţiile pe care le face duc la sporirea considerabilă a colecţiilor, punctul forte fiind expunerea pavilionară a casei lui Antonie Mogoş din Ceauru, jud. Gorj.

Începe o luptă neîntreruptă pentru obţinerea din partea autorităţilor a fondurilor necesare ridicării noului local (cel actual), la ale cărui planuri a colaborat cu arhitectul N. Ghica-Budeşti. În acest scop, el scrie numeroase articole în presă, pe care le va strânge mai târziu, în 1936, în cartea sa, „Muzeografie românească”. La 30 iunie 1912 se pune piatra fundamentală a noii clădiri a Muzeului. Construcţia a suferit numeroase întreruperi, fiind definitivată abia în 1941.

În toată perioada cât a fost director al Muzeului, Al. Tzigara-Samurcaş a depus o activitate prodigioasă, legată şi de celelalte importante funcţii pe care le-a îndeplinit: director al Fundaţiei Carol I şi profesor de istoria artei şi estetică la Cernăuţi. Scrie articole din cele mai variate domenii, lucrări de specialitate, între care arta populară ocupă un loc de frunte, ţine conferinţe la radio sau la Ateneu, participă la congrese şi expoziţii internaţionale. Al.Tzigara-Samurcaş devine un nume de referinţă în domeniul care l-a consacrat.

Situaţia se deteriorează după al doilea război mondial, când autorităţile comuniste îl alungă în 1948 de la conducerea Muzeului. Bătrân, bolnav şi umilit peste măsură, Părintele muzeului de la Şosea moare la 1 aprilie 1952.

LA FOTOGRAF




expoziție – muzici – ateliere – povești
24 – 30 mai 2019, la Pavilion 32


Știai că dintr-o mărgică de zierme s-a făcut universul? Și că astăzi o poți purta la gât?

Vino să afli povești vechi de când lumea, transmise din generație în generație și păstrate în Arhiva de Imagine a Muzeului Național al Țăranului Român. O rețea de priviri trecute și actuale, scoase la iveală printr-o expoziție și o serie de cutii interactive, care spun istorii despre 4 comunități culturale din România. Inspirate din fotografiile de studio de la începutul secolului trecut și reinterpretate într-o cheie contemporană de designeri iscusiți, obiecte vechi și noi te așteaptă să le descoperi, să atingi, să te joci, să te întrebi. Să-ți faci un selfie și să te arăți lumii, într-un cadru pregătit special în acest sens.

La Pavilion 32, pe Calea Dorobanți, în perioada 24-30 mai 2019.
Expoziție animată cu tot soiul de ateliere, seri de povești, mâncăruri și muzici amestecate.


PROGRAM

Vineri, 24 mai - VERNISAJ
18:00 - deschiderea expoziției

18:15 - live demo de ambrotipie cu Paul Aioanei de la Studio Foto Ambrotipescu

Cu FotoStudioul său în valiză, Paul ne va ghida printr-o scurtă istorie a tehnicii de fotografiere pe sticlă – mai exact, prin procedeul numit „colodiu umed”, la modă în anii 1850. Și nu o va face oricum, ci echipat cu un întreg atelier mobil: aparate foto, plăci pe sticlă fotosensibile, cameră obscură portabilă, chimicale și soluții fotografice – preparate după rețete originale explicate în diferite studii și manuale de epocă. La finalul serii, poți comanda pentru acasă propriul portret de ambrotipie.

19:00 - un Gulasch mit hâlati muzicalâ de Călin Torsan

O rețetă Für Elise Gulasch:
- fluierul construit și dăruit de Ferencz;
- un Blockflöte chinuit cu game balcanice;
- piesele armânești studiate pentru proiectul Cu tenda;
- fluierul frumos cioplit și cumpărat din Budapesta;
- un menuet compus de Bach și rătăcit în ungherele minții;
- cartea ce însoțea fluierul frumos cioplit, tradusă cu Google Translate.
Ingredientele se amestecă acustic bine de tot (fără mixer!), apoi se toarnă în formele spontane ale improvizației libere. Poftă bună! Guten Appetit! Jó étvágyat! Orixi bunâ!


Sâmbătă, 25 mai, 11.00 - 12.30
Atelier de scotocit prin fotografii vechi și amintiri

Joi, 30 mai, de la 18:30 - FINISAJ
Povești de colecționari: despre podoabe și obiecte vechi

Detalii suplimentare: https://www.facebook.com/events/345383749359431/

Un proiect Muzeul Național al Țăranului Român realizat în colaborare cu Ambasada Republicii Federale Germania la București și cu sprijinul Goethe Institut.


Concept: Arhiva de Imagine MNȚR
Design: Andreea Machidon, Ana Marchetanu, Ruxi Sacaliș, Veronica Olariu
Au meșterit: Ionuț Petcu, Maria Puică, Gheorghe Gegiu



 




înapoi la pagina principală
 
inchis