To Virtual Tour
ALEXANDRU TZIGARA-SAMURCAŞ

Born on April 4th 1872 in Bucharest in a family of small boyars, he goes to high school in Bucharest. In 1892 he is appointed custodian of the Antiquities Museum headed by Grigore Tocilescu. In 1893 he goes to study in Germany, at the München University, with King Carol’s support and Al. Odobescu’s advices; he studies art history there. He comes back to Romania and resigns from the Antiquity Museum in order to continue his studies in France and then, again, Germany, with an interest in museography. He studies with Wilhelm von Bode, a reformer of Berlin museums.
After finishing his studies he is appointed librarian and then director of the Carol I Foundation and professor in the Art History and Aesthetics Department of the Belle Arte School in Bucharest.
On October 1st 1906, Al. Tzigara Samurcaş is appointed director of the Museum of Ethnography, National Art, Decorative Art and Industrial Art renamed, in 1915, the National Art Museum Carol I. The new museum was temporarily hosted in the building of the former state coin factory on 3, Kiseleff Avenue, on the same spot where the palace of prince Mavrogheni used to be. From the beginning, Al. Tzigara-Samurcaş bases his museum on modern, scientific bases. His acquisitions considerably increase the collections, the main attraction being the house of Antonie Mogoş from Ceauru (Gorj) exhibited inside the museum.
A never-ending fight begins for acquiring the necessary funds to raise a new building (the current building of the museum). The plans where made in collaboration with the architect N. Ghica-Budeşti. To this purpose, he writes numerous newspaper articles that will be later gathered in his book “Romanian Museography” (1936). On June 30th, 1912 the foundation of the new building was laid. The construction was many times interrupted, so the building was only ready in 1941.
As long as he was director of the Museum, Al. Tzigara-Samurcaş lead a prodigious activity in connection with his other preoccupations: director of the Carol I Fundation and professor of art history and aesthetics in Cernăuţi. He writes articles on various topics, academic books, among which the ones on popular art are very important, holds conferences on the radio or at the Athenaeum, participates in international congresses and exhibitions. Al.Tzigara-Samurcaş becomes an important name in his field.
The situation becomes worse after the Second World War when the communist authorities dismiss him from the position of Museum director. In old age, sick and overly humiliated, the Father of the Museum on the Boulevard dies on April 1st, 1952.

Mătușa. Media mix pe fotografie | 1-10 octombrie 2020




Muzeul Național al Țăranului Român vă așteaptă joi, 1 octombrie 2020, de la ora 17.00, la vernisajul expoziției Mătușa. Media mix pe fotografie, a artistei fotograf Kathleen Laraia McLaughlin, originară din Statele Unite ale Americii.
 

Artista a petrecut mai bine de un an (1999 – 2000) în satul Sârbi din județul Maramureș, trăind în comunitate și fotografiind oamenii și obiceiurile lor. De atunci, a revenit în numeroase ocazii, uneori prin intermediul unor burse Fulbright (2002, 2015, 2019) ori, pur și simplu, pentru a se reîntâlni cu familia din care simte că face parte acum. Cu fiecare călătorie a continuat să fotografieze crâmpeie din viața sătenilor, documentând schimbările care au apărut de-a lungul ultimilor 20 de ani.


Expoziția Mătușa reunește fotografii făcute Ilenei, mătușa familiei care a găzduit-o pe artistă și soțului acesteia, Vasile, două persoane de care Kathleen Laraia McLaughlin se atașase în mod deosebit, precum și altor membri ai familiei. Cum în 2018 a aflat de trecerea în neființă a Ilenei, artista fotograf a decis să dedice o expoziție memoriei femeii care a impresionat-o, în primul rând, pentru simplitatea și firescul ei, dar și pentru că, neavând copii, urma să se spună în comunitate, la înmormântarea acesteia, că a avut o viață lipsită de sens. Expoziția își propune, astfel, să recupereze sensul vieții mătușii Ileana, îmbinând obiectele personale ale acesteia cu fotografiile care o prezintă în varii ipostaze de-a lungul timpului pe care Kathleen l-a petrecut alături de familia acesteia.


Expoziția a fost găzduită în 2019 la Centrul de Cultură „Palatele Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului“.


Vernisajul se va desfășura în absența fizică a artistei, din motive generate de criza pandemică, însă Kathleen Laraia McLaughlin va fi prezentă virtual.
 

Expoziția va putea fi vizitată la Sala Acvariu, până pe 10 octombrie 2020, de marți până duminică, între orele 10.00 și 18.00. Lunea este închis. Intrarea este liberă.
 


Măsuri sanitare și sugestii de vizitare a expoziției


În Sala Acvariu este permisă prezența a maximum 20 de persoane simultan, iar la vernisaj, care va avea loc în curtea exterioară, se va permite prezența unui număr de maximum 100 de persoane, cu respectarea regulilor de distanțare.


Portul măștii este obligatoriu pentru personalul Muzeului și pentru vizitatori.


Accesul în sală va fi permis după ce vizitatorii își vor dezinfecta mâinile la distribuitorul de gel hidroalcoolic.


În expoziție, vizitatorii sunt rugați să păstreze, între ei, distanța fizică de 2 m.

 

 


back to main page
 
closed