To Virtual Tour
RIRI


Irina Nicolau, ethnologist and writer, co-organizer, together with Horia Bernea, of the Romanian Peasant Museum, coordinator of 6 volumes of oral memory, author of 8 books of alternative ethnology, creator of object-books, clothes and jewels; she loved kitsch objects, she loved her friends and she loved to play.

One day, it must have been nineteeneightysomething, I received a letter from Irina. She had managed to travel to Athens, to visit her aunt. I must also tell that she had first received an official negative answer from the Passport Department and she had been forced to request an audience at the Militia, hoping she would change their mind. She prepared thoroughly, she combed her hair back, tied it with a white ribbon and gathered it at the back of her neck, she wore a blue shirt with a white little collar, a straight dress, no make-up, she removed her famous rings and she took care that she looks stupid and poor. I don’t remember what she told the officer or whoever, but she finally obtained the passport. And thus I return to the letter I received from Athens! An elegant envelope, smelling of occidental glue, that I opened respectfully with the coupe-papier, only to find a piece of toilet paper inside, written upon with brown ink: THIS IS EXACTLY HOW I FEEL HERE. RIRI

Much later, in 2000, we made an album on Sibiel icons together with a younger friend. Thanks to Irina’s design, the book turned out to be a beautiful object. However, because of the bad binding, the colorful pages would fly away at the first skimming through the volume. Every time she gave the book as a present, Irina would write in the dedication: TO BE READ PREFERABLY CLOSED. RIRI

What is there to learn from these two stories? Well, first of all, that Irina Nicolau felt she was RIRI; secondly, that she had the gift of writing the essential, in simple words, short and very telling; thirdly, that she liked to work with her friends. And, in general, that she knew how to transform the unpleasant and the mistake in funny and memorable accidents.

Unfortunately, most of her books appeared in minuscule number of copies and where thus read mainly by her friends (Irina gave away as gifts everything she received as author’s rights and then bought some more so she could continue to make presents) and borrowed by her friends’ friends. The generous friendship, floating around her like mist led to a phenomenon manifest only after she left us: a sui generis community was formed of very different people who feel close to each other only by virtue of the feelings she had unveiled in them; some had just discovered her, other had known her for a long time and grew apart for whatever reasons; some, very young, were professionally formed by her, others adopted her (or were adopted?) as close relative.

Ioana Popescu

Studioul Horia Bernea - Cinema Muzeul Țăranului - Program



CINEMA MUZEUL ŢĂRANULUI



                                                                                
Vineri, 26 februarie

19:30 Servitorii (Servants) - PREMIERĂ-

Regie Ivan Ostrochovský, 2020, Slovacia, Romania, Cehia, Irlanda, dramă, 80’
Acordul părinţilor pentru copii sub 12 ani (AP-12)
Distribuitor: Transilvania Film



 

FESTIVALUL INTERNAȚIONAL FILM O’CLOCK
27 februarie – 3 martie

 

Bilet tarif unic: 15 lei
Bilete disponibile pe eventbook.ro

De la Marea Baltică până în cel mai sudic punct al Africii, Film O’Clock folosește meridianul și fusul orar pentru a aduce împreună spectatorii din diferite orașe, țări și continente. Datorită proiecțiilor simultane de film, urmate de sesiuni de întrebări și răspunsuri cu invitați speciali, publicul are șansa de a experimenta un festival de film de la sute de kilometri distanță.

Anul acesta, la prima ediție a Festivalului, proiecțiile vor avea loc online - pe platforma Festival Scope - programul putând fi accesat de publicul din Lituania, România, Grecia, Egipt și Africa de Sud, dar și fizic la Cinema Muzeul Țăranului din București, specificul acestui festival fiind programarea filmelor la ore exacte. Sesiunile de întrebări și răspunsuri cu invitați speciali vor fi transmise online pe pagina de Facebook a Festivalului.

Curatoriată de o echipă de programatori, selecția festivalului se concentrează pe descoperirea vocilor noi și îndrăznețe, și pe valorificarea tendințelor cinematografice specifice fiecărei țări din proiect.

Sâmbătă, 27 februarie

17:30 Ceremonia de deschidere + Shorts O’Clock I, 70’

Shorts O'Clock I conține două scurtmetraje uimitoare la granița dintre documentar și ficțiune - documentarul lituanian One Life și scurtmetrajul egiptean Sunday at 5, scurtmetrajul de ficțiune sud-african despre copii în căutarea miracolelor What did you dream? și fermecătoarea poveste grecească The Mouse Story care dezvăluie o lume în care totul pare posibil.

Colecția face parte din competiția internațională de scurtmetraj.

20:30 Classics O’Clock I - Fata și ecoul
Titlu internațional: The Girl and The Echo
Regizor: Arūnas Žebriūna
Țară: Uniunea Sovietică
Gen: Drama, Familie, Romance
An: 1964
Durată: 66’
THE GIRL AND THE ECHO (1966), în regia lui Arūnas Žebriūnas, reprezintă dramatizarea nuvelei Echo a lui Yuri Naghibin, care a semnat și scenariul, și spune povestea ultimei zile de vacanță de vară petrecute de Vika la bunic. O descriere strălucitoare, dar și dureroasă a bucuriilor și greutăților copilăriei, dezamăgirea maturizării și importanța relațiilor interumane transformă pelicula într-o reală sărbătoare a artei, creativității și curiozității.
Festivaluri: Cannes International Film Festival for Young People (1965), Grand Prix and the Silver Sail - 18th Locarno International Film Festival.



Duminică, 28 februarie

18:00 Shorts O’Clock II, 69’

Această colecție include o călătorie excepțională în jurul lumii prin animația românească My father’s shoes, răscolitoarea poveste de dragoste sud-africană The Letter Reader, și emoționanta dramă egipteană Ward’s Hanna Party, cu un interes antropologic manifestat pentru tradițiile nunților egiptene.

Colecția face parte din competiția internațională de scurtmetraj.

20:30 Classics O’Clock II - Balanța (prin amabilitatea Filmex Film)
Titlu internațional: The Oak
Regizor: Lucian Pintilie
Țară: Romania
Gen: ficțiune
An: 1992
Durată: 105’
BALANȚA (1992), semnat de Lucian Pintilie, ne-o prezintă pe frumoasa și nesăbuit de sfidătoare Nela (Maia Morgenstern), al cărei tată, fost colonel în Securitate, tocmai a murit. Îndreptându-se spre pustia zonă rurală cu cenușa acestuia, Nela ajunge la un spital dărâmat și arhiplin, și începe o aventură cu Mitică, un doctor sclipitor, care, ca și ea, nu acceptă compromisurile și speră la o viață bună. O narațiune de o cursivitate admirabilă, o descriere tăioasă, extravagantă și amuzant de sălbatică a ultimelor stadii ale monstruoasei dictaturi comuniste a lui Ceaușescu.
Festivaluri: Nominee, Top 10 Film Award - Cahiers du Cinéma (1992), European Actress of the Year (Maia Morgenstern) - European Film Awards (1993), Best Actress (Maia Morgenstern) - Geneva Film Festival (1992)



Luni, 1 martie

18:00 Shorts O’Clock III, 62’

Această colecție conține drama grecească Pathologies of Everyday Life – o poveste condusă de un dialog puternic, un documentar egiptean pe jumătate absurd și pe jumătate comic The Promised, subtilul scurtmetraj lituanian Dummy și filmul românesc Contraindications – un intens studiu de personaje.

Colecția face parte din competiția internațională de scurtmetraj.

20:30 Classics O’Clock III – Zi liberă
Titlu internațional: Day Off
Regizor: Vasilis Vafeas
Țară: Grecia
Gen: Comedia, Drama
An: 1982
Durată: 75’
Fascinat de poveștile umane cotidiene, Vasilis Vafeas, descrie în al său film ZI LIBERĂ (1982), o zi din viața unui angajat al micii burghezii pe durata căreia protagonistul încearcă să realizeze mai multe obligații personale, experimentând o serie de situații tragicomice constituind o reală odisee. Pe parcursul zilei, nebunia care dăinuie asupra lumii înconjurătoare îl afectează din ce în ce mai mult până când, într-un final, îl oprește din a mai construi orice relație umană sinceră.
Festivaluri: Munich Film Festival, San Sebastian International Festival, La Rochelle Film Festival



Marți, 2 martie

18:00 Shorts O’Clock IV, 64’

Această colecție conține filmul lituanian-bijuterie Community Gardens, filmul Mthunzi despre segregare și efectele sale întunecate, scurtmetrajul românesc Bucharest Seen from Above cu dialogurile sale captivante și satira greacă Postcards from the end of the World.

Colecția face parte din competiția internațională de scurtmetraj.

20:30 Classics O’Clock IV - în curs de confirmare

Miercuri, 3 martie

19:00 Classics O’Clock V – Katrina

Titlu internațional: Katrina
Regizor: Jans Rautenbach
Țară: Africa de Sud
Gen: Dramă
An: 1969
Durată: 99’
Controversatul Jans Rautenbach prezintă în al său film KATRINA (1969) povestea unei femei de culoare care renunță la relația cu părinții ei pentru a-i oferi fiului său o viață mai bună în sistemul Apartheid din Africa de Sud. Un film de referință în cinematografia sud-africană și o intensă examinare a politicilor rasiale nedrepte ale sistemului.
Festivaluri: Anthology Film Archives, New York (2011)

21:30 Ceremonia de închidere și proiecția filmelor de scurtmetraj câștigătoare, 60’



 

--------------

Cinema Muzeul Țăranului - Studioul Horia Bernea
Strada Monetăriei nr. 3, Sector 1, în incinta Muzeului Naţional al Ţăranului Român
telefon: 021.317.96.60


Bilete sunt disponibile exclusiv la casa de bilete a cinematografului

Program: Luni – Vineri 18:00 – 20:00 

                  Sâmbătă – Duminică 15:00 – 20:00
 

Tarif: 12 lei/ bilet întreg
              8 lei/ bilet redus


INFO FB Cinema Muzeul Țăranului






 


 
closed