To Virtual Tour
De acum, conţinutul integral al numerelor MARTOR din 2005 până în 2014 poate fi consultat gratuit la adresa martor.muzeultaranuluiroman.ro

Când am intitulat această revistă MARTOR, nu am avut prostul gust sau intenţia de a viza semnificaţia greacă a termenului [...]. Problema „martorului” şi a „mărturiei” se pune în sens ambivalent – în strânsă legătură cu problematica dezvoltată de Muzeul Ţăranului. Horia Bernea vorbeşte despre o muzeografie mărturisitoare, în timp ce Gérard Althabe constată refuzul de a muzeifica obiectul în calitate de purtător de cuvânt al universului rural tradiţional. [...] „Străin din interior, implicat şi ne-implicat în realitatea pe care o studiază” (Daniel Fabre), intelectualul nu este oare, prin forţa lucrurilor, un martor care – vindecat de iluzia perfectei obiectivităţi – participă la configurarea unei mentalităţi în acelaşi timp în care o observă şi o gândeşte?. Dincolo de observaţia participativă, nu este el modelat prin chiar efortul hermeneutic, la fel cum este determinat parţial de momentul şi contextul în care acţionează? A asuma această dublă condiţie, de observator şi participant la realitatea românească actuală, pare să dea în cazul nostru, un sens mai adecvat termenilor care ne preocupă. [...] Nu gândim această revistă ca fiind un proiect definitiv formulat.

Ne propunem mai degrabă să înregistrăm eforturile şi traseul unor cercetări muzeale şi antropologice propuse de muzeu.

Şi să „măturisim". 

Horia Bernea: de la grădină la iconostas
12 august – 15 septembrie 2020




The National Museum of the Romanian Peasant hosts the exhibition Horia Bernea: from the garden to the iconostasis, commemorating 20 years since the artist passed away, untill September 15, 2020.

From the garden to the iconostasis, as Horia Bernea stated himself, he had looked for the path to set up the dialogue and the alliance with God. After going through a conceptual and abstract phase, Horia Bernea gradually returned to figurative art. He approached established genres and themes, using the tools of a painter who have not denied neither contemporary art nor tradition. He did not consider art a goal in itself, he really believed the art helped him in his spiritual survival, and sharing all the joys he experienced on his way to the truth was like a real confession.

His artistic endeavour has stood under the sign of the cross, which he has recognized, with unceasing astonishment, in all things around. Through the exhibition "The Cross", he had marked the setting up of the Romanian Peasant Museum, highlighting the Christian faith as the foundation of the Romanian village civilization and the cross as an important landmark through the contemporary times. Horia Bernea brought a new vividness in contemporary curatorship by thinking the museum as a story, placing in its centre the icon of the "peasant" and thus keeping alive the memory of the spirituality of the Romanian peasant.

The exhibition is organised by Eleon Association from Alba Iulia, with the support of the National Museum of the Romanian Peasant and in partnership with the National Museum of Contemporary Art. Most of the works were made available by kind permission of the collectors Dr. Sorin Costina, Daniel and Roxana Ghiuruțan and Doina and Constantin Xifta.

The exhibition is part of the Peasant Museum Days event, which, this year, will take place between 10 and 20 September 2020.

Opening times
Tuesday - Sunday 10 am - 6 pm
Closed on Monday

 


 




back to main page
 
closed