print

Village, visages




Expoziție de fotografie de Felicia Simion
27 iunie – 4 iulie 2016, Sala Acvariu



Muzeul Național al Țăranului Român vă așteaptă luni, 27 iunie 2016, de la ora 18.30, la Sala Acvariu, la vernisajul expoziției de fotografie a Feliciei Simion, Village, visages. Intrarea este liberă.

Village, visages reprezintă o serie de fotografii digitale realizate în satul Ciocănești, județul Dolj, care își propune să ofere o perspectivă asupra percepției fotografiei în spațiul rural românesc actual, aflat sub influența tranziției și a schimbărilor socio-demografice. Proiectul constituie totodată lucrarea de diplomă dezvoltată în urma celor trei ani de studii în cadrul Universității Naționale de Arte din București, specializarea Foto-video.

Prima succesiune de imagini se constituie din cincisprezece portrete ale locuitorilor din Ciocănești („macrocosmos-ul” satului), realizate în perioada Săptămânii Mari a postului Paștelui, când satul este mai „întreg” ca nicicând. În fundal apare un covor de tip persan – adus din spațiul intim în cel public (câmpul) și fixat pe un stativ home-made – făcând aluzie la fotografia de studio a secolului anterior.

Pregătirea pentru actul fotografierii este esențială. O bătrână își scoate basmaua de pe cap, o așază la loc și repetă acest gest de aproximativ cinci ori, pentru ca, în final, cu o notă de conformare, să repună basmaua în poziția inițială. Invitat să-și aleagă postura în fața fundalului, un bărbat se întinde pe iarbă, moment în care câmpul devine o plajă, iar covorul, o uriașă umbrelă de soare.

Cea de-a doua serie constă în douăzeci și două de instantanee preluate din spațiul familial („microcosmos”), observaționale, decupate din dezordinea aparentă a gospodăriei țărănești. De la pâinea și portocalele învelite în pungi de plastic, la felul în care ardeiul roșu atârnă de tavan, elementele universului rural capătă personalitate și își creează o ordine proprie.

Filosoful Michel Foucault considera covorul ca nefiind altceva decât reproducerea bidimensională a unei grădini, spațiu sacru, simbol al fericirii universale. Pentru țăranul român, gospodăria simboliza un spațiu armonios, de o însemnătate spirituală profundă, un întreg cosmos care încăpea într-o mică parcelă, ce trebuia ocrotită de restul lumii.

Satul românesc rămâne pururi deschis unor noi posibilități, fiind o sursă constantă de fascinație. Proiectul va continua prin documentarea atât a efemerului, cât și a aspectelor perene ale mediului rural, intenția personală fiind de a lăsa în urmă o colecție de fotografii care împreună zugrăvesc portretul colectiv al satului Ciocănești.

Expoziția va putea fi vizitată până pe 4 iulie 2016.