Catre Tur Virtual
ALEXANDRU TZIGARA-SAMURCAŞ

Se naşte la 4 aprilie 1872, în Bucureşti, într-o veche familie de mici boieri. Liceul îl face la Bucureşti. În 1892 este numit „custode preparator" la Muzeul de antichităţi, condus de Grigore Tocilescu. În 1893 pleacă la studii în Germania, la Universitatea din Műnchen, sprijinit de Regele Carol I, la sfaturile lui Al. Odobescu. Aici studiază istoria artei. Întors în ţară, demisionează de la Muzeul de antichităţi şi-şi continuă studiile, plecând în Franţa şi, din nou, în Germania, preocupat fiind de muzeografie. Îl are ca îndrumător pe Wilhelm von Bode, reformator al muzeelor berlineze.

După terminarea studiilor, este numit bibliotecar,apoi director la Fundaţia Carol I şi profesor la catedra de istoria artei şi estetică la Şcoala de Arte Frumoase din Bucureşti .

La 1 octombrie 1906 Al. Tzigara-Samurcaş este numit director al Muzeului etnografic, de artă naţională, artă decorativă şi artă industrială, devenit, în 1915, Muzeul de artă naţională Carol I. Noul muzeu funcţiona temporar în clădirea fostei monetării a statului din Şoseaua Kiseleff nr.3, pe locul unde fusese palatul domnitorului Nicolae Mavrogheni. De la început, Al. Tzigara-Samurcaş îşi organizează muzeul pe baze ştiinţifice moderne. Achiziţiile pe care le face duc la sporirea considerabilă a colecţiilor, punctul forte fiind expunerea pavilionară a casei lui Antonie Mogoş din Ceauru, jud. Gorj.

Începe o luptă neîntreruptă pentru obţinerea din partea autorităţilor a fondurilor necesare ridicării noului local (cel actual), la ale cărui planuri a colaborat cu arhitectul N. Ghica-Budeşti. În acest scop, el scrie numeroase articole în presă, pe care le va strânge mai târziu, în 1936, în cartea sa, „Muzeografie românească”. La 30 iunie 1912 se pune piatra fundamentală a noii clădiri a Muzeului. Construcţia a suferit numeroase întreruperi, fiind definitivată abia în 1941.

În toată perioada cât a fost director al Muzeului, Al. Tzigara-Samurcaş a depus o activitate prodigioasă, legată şi de celelalte importante funcţii pe care le-a îndeplinit: director al Fundaţiei Carol I şi profesor de istoria artei şi estetică la Cernăuţi. Scrie articole din cele mai variate domenii, lucrări de specialitate, între care arta populară ocupă un loc de frunte, ţine conferinţe la radio sau la Ateneu, participă la congrese şi expoziţii internaţionale. Al.Tzigara-Samurcaş devine un nume de referinţă în domeniul care l-a consacrat.

Situaţia se deteriorează după al doilea război mondial, când autorităţile comuniste îl alungă în 1948 de la conducerea Muzeului. Bătrân, bolnav şi umilit peste măsură, Părintele muzeului de la Şosea moare la 1 aprilie 1952.

Draw me like one of your French girls...
28 mai -16 iulie 2021




MNȚRplusC are plăcerea de a vă invita vineri, 28 mai, la ora 18:00 la solo show-ul Draw me like one of your French girls..., deturnarea de către Ioana Sisea a motivului clasic al „Odaliscei".


Ioana Sisea transformă familiarul în straniu, imanența în convenție, sistemele statice într-unele dinamice și vice-versa. Concentrându-se pe relațiile socio-simbolice dintre obiectul artistic, artist și spectator, practica sa artistică nu este constrânsă de un mediu artistic, abordând variate medii vizuale, precum desenul, scupltura, instalația și video-ul și diferite stiluri și genuri artistice, în funcție de impactul acestora asupra percepției privitorului. Lucrările ei permit inversiuni subtile, alinieri complexe și schimbări de poziție între obiect și subiect, un joc ingenuu în care privitorul devine, pe rând, voyeur, terapeut și pacient.

Draw me like one of your French girls... este o instalație și un performance care provoacă practicile îndelung păstrate ale societății și impactul lor asupra lumii interioare a femeii. Motivul clasic al Odaliscei este reinterpretat pentru a emancipa subiectul feminin, plasându-l în ipostaze contemporane de plăcere sexuală, explorare și auto-adorare. Titlul face referire la cererea de obiectivare și sexualizare, formulată de către personajul feminin, din propria sa plăcere. Această cerere/nevoie inversează istoria Odaliscei ca obiect pasiv, fără glas, destinat satisfacției sexuale masculine și transformă voyuerismul masculin într-un ritual de adorație. 

Performance-ul anulează „al patrulea perete" al Odaliscei, animând fizic personajul și oferindu-i puterea de a-și interoga publicul. Vocea ei devine prezentă printr-un set de texte scrise de artistă. Textele sunt rezerve secrete cu instrucțiuni, impulsuri și reflecții care povestesc impunerile ideologice asupra sexualității femeii, precum și propriile sensibilități și senzații.

Performer - Claudia Chiraș
Coordonator proiect - Ilina Schileru

Expoziţia este cu acces gratuit și este deschisă vinerea între 13:00 și 18:00, sau cu programare la 0726 343 263 / ilina.schileru@gmail.com / www.instagram.com/mntrplusc/

Vizitarea expoziției se va desfășura respectând toate normele igienico-sanitare.

Parteneri MNȚRplusC: Licorna Winehouse, Aqua Carpatica, POLICOLOR și Asociația D3M.




înapoi la pagina principală
 
inchis