Catre Tur Virtual
Lucrare colectivă, adesea anonimă, bisericile de lemn sunt o reflectare a condiţiilor socio-economice şi istorice, o convingătoare demonstraţie de continuitate a unei vieţi spirituale de veche tradiţie. Ele sunt documente de certă autenticitate nu numai prin elementele înfăţişării lor, ce reflectă unitatea poporului român, ci şi prin rolul pe care l-au împlinit în viaţa românilor transilvăneni: tribună naţională, şcoală, aşezământ de cultură şi artă, realităţi al căror sens se împleteşte armonios cu atributul lor de ctitorie a obştii.

Cu alte cuvinte, bisericile de lemn reprezintă o realitate definitorie pentru geografia spirituală a poporului român de pretutindeni.

Bisericile de lemn oglindesc fără echivoc unitatea românească, argumentând pe deplin afirmaţia marelui istoric Nicolae Iorga: "creaţiunea multilaterală a poporului nostru este aceeaşi peste toate provinciile" ele fiind în acelaşi timp o mărturie convingătoare "că românii s-au aflat pretutindeni acasă în marele spaţiu carpatic şi că din nefericire chiar şi în vremurile moderne, procesul de răşluire a posesiunilor strămoşeşti şi de deznaţionalizare s-a săvârşit în dauna poporului nostru".

Dintre aspectele istorice pentru care biserica de lemn se instituie în martor ocular îl subliniem pe acela privind procesul etnic intervenit în aşezările transilvănene în condiţiile istorice date. Sărăciţi, lipsiţi de drepturi şi de posibilitatea întreţinerii unei şcoli proprii, în urma unei îndelungate rezistenţe, au fost fie deznaţionalizaţi, fie alungaţi de pe glia străbună.

Pentru românii din satele de pe Mureş, Arieş şi Târnave bisericile de lemn sunt martori ai consecinţelor grave ale acţiunilor de deznaţionalizare la care au fost supuşi, însoţite adesea şi de persecuţii religioase. De aceea ei vedeau în lăcaşurile religioase de lemn şi însemne ale speranţei de eliberare naţională.

Privind situaţia sub acest aspect, putem înţelege remarcabila valoare a bisericilor de pe Mureş: de la Porumbeni, în al cărui lemn se păstrează slova secolului al XVI-lea, a aceleia de la Văleni (fosta Oaia), ridicată în 1695 - 1696, sub protopopul Toader "cu îndemnarea şi toată cheltuiala satului", a aceleia de la Păcureni sau a aceleia de la Valea (fostă Iobăgeni), ridicată din temelie "de cinstiţii săteni, în locul celei risipite", a aceleia de la Sântandrei - Miercurea Nirajului.

Bisericile de lemn au adus, din adâncul istoriei, sisteme constructive, tipuri de plan, modele decorative, elemente care le-au conferit atributul de documente ale plămădirii, ale existenţei şi dăinuirii poporului român, ale spiritului său creator.

Fiind creaţie ţărănească, au multe trăsături comune cu casa tradiţională: dimensiuni apropiate de cele ale casei, sunt construite din aceeaşi materie primă (lemnul), în aceleaşi tehnici (de tipul "blokbau" sau "în cununi"). În ceea ce priveşte planul de construcţie, bisericile de lemn (ca şi a bisericile de zid) cuprinde: pronaosul, naosul şi altarul, dispuse pe axul longitudinal al construcţiei la care, în unele cazuri, se adaugă pridvorul sau prispa (aşa cum se întâlneşte mai ales în Transilvania şi uneori şi în Oltenia, Muntenia sau Moldova). Aceste monumente au o unitate arhitectonică remarcabilă în care ştiinţa folosirii spaţiului se manifestă în linii şi volume ce exprimă forţă şi graţie, îndrăzneală, dar şi echilibru, măsură.

Decorul bisericilor de lemn este şi el asemănător cu acela al caselor ţărăneşti (începând cu masivele tălpi de lemn ale căror căpătâie sunt fasonate adesea în forma unui cap de cal stilizat şi până la căpătâiele căpriorilor ce susţin streaşina acoperişului surprindem desfăşurarea aceluiaşi sistem ornamental). Astfel, alături de motivele liniare şi compoziţiile geometrice (romburi, cercuri, rozete) întâlnim motive vegetale (flori, vrejul, arbori) realizate prin crestare sau pictate în policromie. Decorul legat de simbolistica religioasă, aproape totdeauna pictural (chipuri de sfinţi, îngeri, scene din Ciclul Christologic etc.) realizat de ţăranii - zugravi se supune aceloraşi legi ale echilibrului şi măsurii.

Unele aspecte legate de tehnica de execuţie sau desfăşurarea iconografică sunt impuse de formele speciale ale arhitecturii în lemn şi de modul de preparare a acestui material spre a servi ca suport unei "podoabe trainice". Registrele picturale cuprind în general tâmpla şi icoanele, altarul, bolţile sau tablourile ctitorilor. Ca tehnică de execuţie întâlnim frecvent tempera, aplicată direct pe lemn, tempera pe pânză, tempera pe lemnul gletuit sau chiar fresca pe lemnul acoperit cu strat de tencuială.

Ansamblurile de pictură din bisericile de lemn din Arad (Groşii Noi, Juliţa şi Troaş) şi Hunedoara (Lunca Moţilor şi Bejan) care fac obiectul acestei prezentări, datând din secolul al XVIII-lea şi începutul secolului al XIX-lea sunt o elocventă dovadă a măiestriei meşterilor zugravi - ţărani.

Deşi la origine ansamblul iconografic al acestor biserici a fost destul de bogat, astăzi mai păstrează doar scene din Ciclul Cristologic - Cina, Judecata şi Batjocorirea Mântuitorului, Drumul spre Golgota, Purtarea Crucii, Răstignirea şi Plângerea Mântuitorului.

De asemenea se păstrează în câteva medalioane momente din Geneză, chipul Mariei cu Pruncul sau Maria Orantă încadrată de arhangheli şi cete îngereşti, chipuri de prooroci şi muceniţe, în decor de arcade, arhanghelii Mihail şi Gavril înconjuraţi de cete îngereşti.

Din punct de vedere stilistic, pictura acestor biserici reprezintă o sinteză între bizantin şi gotic (treptat componenta gotică va deveni mai palidă iar cea bizantină se va accentua pe fundalul noilor condiţii de evoluţie a societăţii româneşti din Transilvania, capabilă să întreţină relaţii active cu Ţările Române, unde dezvoltarea artelor beneficia de aportul substanţial al experienţelor bizantine).

Mica "rezervaţie arhitectonică" alcătuită din bisericile de lemn din Groşii Noi, Juliţa şi Troaş (Arad) şi Lunca Moţilor (Hunedoara), aflată din anul 1991 sub protecţia Muzeului Naţional al Ţăranului Român, face parte dintr-un plan mai amplu al muzeului iniţiat în scopul refacerii legăturii cu pământul şi cu instituţiile satului tradiţional.

UNDERCLOUD 2020





Festivalul de Teatru Independent de Orice, UNDERCLOUD


Cea de-a 13-a ediție a UNDERCLOUD – Festival de Teatru Independent de Orice va avea loc anul acesta, în perioada 11 - 18 august, în aer liber, în curtea Muzeului Național al Țăranului Român și în grădina Muzeului de Istorie Naturală „Grigore Antipa”. Pe durata celor 8 zile, spectatorii vor avea șansa de a vedea un program complex, adresat atât adulților cât și copiilor, respectând măsurile impuse pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2.


În fiecare dimineață, micii spectatori se pot bucura de secțiunea MiniCloud. Între 11 și 15 august, în curtea Muzeului Țăranului, vor avea loc o serie de ateliere de teatru pentru copii, necesare dezvoltării nu doar cognitivă, cât și socială și emoțională a generației tinere. Iar între 11 – 18 august, Marian Râlea revine în rolul Magicianului pentru o serie de spectacole create special pentru UNDERCLOUD, „Cetatea Poveștilor”, ce sunt adresate copiilor între 3 și 14 ani, dar la care sunt bineveniți și bunicii, părinții sau frații/surorile mai mari. 

Timp de 7 zile se construiește cu sârg la cetatea poveștilor, punând cărămidă peste cărămidă pentru a crea castelul preferat al tuturor copiilor. Spectatorii aleg personajele care Merită să intre în cetate, fie că sunt eroii din povești, ajutoarele lui Făt-Frumos sau chiar adversarii cei mai înverșunați. Judecând drept fiecare personaj în parte, poate o să avem surpriza să aflăm că lupul este de fapt victima căpriței sau că vulpea a avut întotdeauna intenții bune în privința ursului. În cea de-a 8-a zi, când construcția va fi finalizată, cetatea va ține un carnaval unde ilenele cosânzene și feții frumoși vor cânta și dansa alături de personajele alese în zilele trecute.Spectacolele sunt programate zilnic în grădina Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa”. 

Serile UNDERCLOUD sunt dedicate secțiunii BestOf, ce reunește cele mai îndrăgite spectacole premiate de-a lungul anilor în festival, printre care BABEL – câștigătorul Premiului „Undercloud” la ediția a X-a, BASMA CURATĂ, câștigător al Premiului Juriului în 2019, CU CE VĂ SERVESC? ce le aduce pe scena UNDERCLOUD pe Maia Morgenstern, Rodica Mandache și Chris Simion-Mercurian, iar pe Oana Pellea o vom putea vedea în EFECTUL RAZELOR GAMA ASUPRA CRĂIȚELOR LUNATICE (Premiul Under any Cloud în 2017). Publicul va mai putea viziona și câștigătorul Premiului Under any Cloud din 2015, spectacolul ARTĂ în regia și adaptarea lui Cristi Juncu, cu Vlad Zamfirescu, Șerban Pavlu și Gheorghe Ifrim, CARPATHIAN GARDEN, Cel mai bun spectacol la Undercloud 2014 și OMUL PERNĂ, spectacol câștigător a 4 premii în 2016 iar cel mai bun actor din 2019, Marian Râlea, va urca pe scenă alături de Dana Rogoz, Ionuț Vișan și Florentina Ţilea în PROOF, o producție unteatru în regia lui Andrei si Andreei Grosu.


Undercloud mai aduce în 2020 și performance-uri lectură: „Mai drăguț decât Dostoievski” (o lectură după Nora Iuga și Angela Baciu, în dramatizarea lui Chris Simion-Mercurian cu Maia Morgenstern și Carla-Maria Teaha – urmat de o discuție cu cele două autoare: Nora Iuga și Angela Baciu), „Noaptea de foc” (lectură-performance cu Marius Manole, după romanul lui Eric-Emmanuel Schmitt), „Cum am dresat un melc pe sânii tăi” (piesă scrisă de dramaturgul Matei Vișniec, un „performance reading” în filigran poetic, creat de două femei – actrița Carla Maria Teaha împreună cu regizoarea Mariana Cămărășan) și „Nebunul” (după romanul lui Savatie Baștovoi, punctul de pornire al spectacolului performance cu Antoaneta Cojocaru, în dramatizarea și regia Chris Simion – Mercurian cu suport video semnat Bogdan Botofei).

În perioada pandemiei, artiștii independenți din România au creat spectacole de teatru online, a căror temă surprinde starea prin care am trecut cu toții. UNDERCLOUD prezintă publicului „Instrucțional pentru singurătate”, o serie teatrală online interactivă în care participanții sunt instruiți în arta de a scoate ce este mai bun din propria singurătate. Cele trei instrucționale îi au ca protagoniști pe actorii Marius Manole (101. Cum să te întâlnești cu tine însuți, r: France-Elena Damian), Katia Pascariu (102. Cum să dormi cât îți propui, r: Tamilla Woodard) și Matei Chioariu (103. Cum să rezolvi camerele singurătății, r: Ana Mărgineanu).

„Work. No Travel”, spectacolul regizat la Teatrul Replika de Bobi Pricop, îndeamnă la solidarizare cu toți cei care migrează în căutarea unui loc de muncă. Spectacolul, cu Dan Basu (video), Eduard Gabia (muzică) și Alex Călin, Nicoleta Lefter, Katia Pascariu, Alexandru Potocean (actori), scanează fragmente din vieți trăite în nesiguranță și alienare, vieți improvizate care ajung să însemne un singur lucru: bani trimiși acasă pentru familie.
Toate evenimentele UNDERCLOUD vor avea loc respectând măsurile impuse pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2.

Biletele pentru spectacolele UNDERCLOUD se găsesc online, pe Eventbook și mystage.ro.

Spectatorii festivalului UNDERCLOUD pot beneficia și anul acesta de tradiționala ofertă „1+1”. Oricine achiziționează bilete cu un card Raiffeisen Bank primește 1 bilet gratuit la unul cumpărat, pentru orice spectacol #UNDERCLOUD13! Această ofertă este disponibilă exclusiv în Librăria Humanitas Magheru, Librăria Humanitas Kretzulescu și Librăria Humanitas de la Cişmigiu.

Mai multe detalii despre spectacolele #UNDERCLOUD13 și programul festivalului se găsesc pe www.undercloud.ro, pe facebook.com/undercloudfestival și instagram.com/undercloudfestival.


UNDERCLOUD este creat și organizat de Asociația UNDERCLOUD.
Finanțat de Ministerul Culturii.
Sponsori: Raiffeisen Bank, Staropramen, CBRE, Aqua Carpatica, Sâmburești,
Susținut de: Euromedia, Nespresso, Red Bull, Idea Clean Zone, Kasper.
Parteneri instituționali: Teatrul Metropolis, Teatrul Bulandra, Creart, Teatrelli, PMB.
Găzduit de: Muzeul Național al Țăranului Român, Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa”.
Aplaudat de Radio Guerrilla din 2008.
Parteneri media: Adevărul, Historia, Dilema Veche, Zile și Nopți, Ringier, Music Channel, Itsy Bitsy, IQads, Ziarul Metropolis, Liternet, urban.ro, Click ! pentru femei, Eva, Catchy, acasa.ro, suntparinte.ro, Munteanu.

 

------
UNDERCLOUD a fost creat în 2008 și este primul festival de teatru independent din România. Din 2014 se desfăşoară sub egida programului Europe for Festivals. Festivals for Europe, un important certificat internaţional atribuit de Comisia Europeană şi Asociaţia Festivalurilor din Europa.



PROGRAM UNDERCLOUD 2020 - MUZEUL NAŢIONAL AL ŢĂRANULUI ROMÂN



BABEL
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/babel-2/
Marți, 11 august, 20:00 și 22:00

CU CE VĂ SERVESC?
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/cu-ce-va-servesc-4/
Miercuri, 12 august, ora 21:00

ARTĂ
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/arta/
Joi, 13 august, ora 21:00

CARPATHIAN GARDEN
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/carpathian-garden-4/
Vineri, 14 august, ora 21:00

OMUL PERNĂ
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/omul-perna-3/
Sâmbătă, 15 august, ora 21:00

PROOF
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/proof-2/
Duminică, 16 august, ora 20:00

BASMA CURATĂ
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/basma-curata-3/
Duminică, 16 august, ora 22:30

EFECTUL RAZELOR GAMMA ASUPRA CRĂIȚELOR LUNATICE
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/efectul-razelor-gamma-asupra-craitelor-lunatice-2/
Luni, 17 august, ora 21:00

BASMA CURATĂ
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/basma-curata-3/
Marți, 18 august, ora 21:00

Lectură-performance

Muzeul Naţional al Țăranului Român

NOAPTEA DE FOC
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/noaptea-de-foc-spectacol-lectura/
Muzeul Țăranului Român, vineri, 14 august, ora 22:30

 

MINICLOUD

Ateliere de teatru pentru copii cu Alma Costin

Muzeul Naţional al Țăranului Român

Atelier role-playing
Marți, 11 august, ora 10:00

Atelier de Dicție
Miercuri, 12 august, ora 10:00

Atelier de dezvoltare emoțională
Joi, 13 august, ora 10:00

Atelier de coordonare motrică
Vineri, 14 august, ora 10:00

Atelier de improvizație
Sâmbătă, 15 august, ora 10:00


ONLINE:


INSTRUCȚIONAL PENTRU SINGURĂTATE
CUM SĂ DORMI CÂT ÎȚI PROPUI, cu KATIA PASCARIU
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/instructional-pentru-singuratate-katia-pascariu/

Marți, 11 august, ora 20:30
CUM SĂ TE ÎNTÂLNEȘTI CU TINE ÎNSUȚI, cu Marius Manole
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/instructional-pentru-singuratate-cum-sa-te-intalnesti-cu-tine-insuti/

Miercuri, 12 august, ora 20:30
● CUM SĂ REZOLVI CAMERELE SINGURĂTĂȚII, cu MATEI CHIOARIU
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/instructional-pentru-singuratate-cum-sa-rezolvi-camerele-singuratatii/

Joi, 13 august, ora 20:30
WORK. NO TRAVEL, regia: Bobi Pricop
https://www.undercloud.ro/program-undercloud-2020/work-no-travel/
Luni, 17 august, ora 22:00






 





înapoi la pagina principală
 
inchis