To Virtual Tour
Ethnophonie este, la începutul anilor 90, numele unei colecţii de casete consacrate muzicilor de tradiţie orală din România. Înainte de a sucomba, strivită de dificultăţi financiare (1996), colecţia îşi câştigă în România o serie de tineri simpatizanţi. Ea este remarcată, în mod neaşteptat, de o revistă franceză de mare prestigiu: Trad Musique.

În 2000 colecţia reînvie, gravată pe CD-uri însoţite de ample broşuri bilingve (engleză-franceză, apoi română-engleză). Realizatorii ei sunt decişi să facă imposibilul pentru a prelungi colecţia pe termen indefinit, la acelaşi nivel calitativ. După cel de-al şaptelea disc autorii înţeleg că, chibzuindu-şi micile subvenţii şi venituri, au şanse să izbutească, chiar în contextul prăbuşirii dramatice a industriei mondiale a discului.

Prin 2002 apar primele ecouri favorabile consistente, majoritatea provenind din Occident: Elveţia, Franţa, Marea Britanie, Austria, Suedia, Germania, Polonia. În 2004, unul din discurile colecţiei – Muzică ţigănească din Transilvania – este nominalizat pentru Premiul criticii germane a discului (Preis der Deutschen Schallplattenkritik). Revista Song Lines publică, sub o semnătură celebră, recenzii măgulitoare pentru discurile 005-010 – cel mai apreciat din ele fiind Muzică veche din Moldova de Sus. Revista Cahiers de musique traditionnelle consemnează şi ea câteva preţioase elogii pe marginea seriei. Posturi de radio străine difuzează, ocazional sau cu regularitate, piese din colecţia Ethnophonie. În universităţile americane, austriece şi franceze, discurile sunt folosite pentru ilustrarea unor cursuri referitoare la muzicile Europei de răsărit. Producători de filme recurg la muzica colecţiei pentru ilustrarea operelor lor documentare sau artistice. Broşuri şi pliante turistice le recomandă vizitatorilor să-şi achiziţioneze din România întreaga colecţie Ethnophonie.

La finele anului 2004 Academia Charles Cross examinează întreaga colecţie – care numără pe atunci 10 CD-uri – , după care o propune pentru premiul Coup de coeur, la categoria Musiques traditionnelles. Premiul este proclamat la Arles, în 16 iulie 2005.

Începând din 2002, realizatorii se hotărăsc să-şi denumească Ethnophonie toate gesturile pe care le comit: cercetările de teren aprofundate în diferite regiuni ale ţării, concertele, animaţiile muzicale, conferinţele, cărţile şi broşurile etnomuzicologice. Gestul lor este justificat de faptul că toate urmăresc popularizarea muzicii de tradiţie orală şi impunerea sa ca o alternativă genuină de calitate pentru muzica folclorică oficială, susţinută în continuare în România de majoritatea instituţiilor culturale de stat, de medii, de oamenii politici şi de bogătaşii de plastic ai tranziţiei.

Ethnophonie va participa la festivităţile legate de centenarul muzeului lansându-şi ultima producţie: Aromânii din Andon Poci, Albania. Cântări şi povestiri, CD însoţit de o amplă şi ambiţioasă broşură (în limbile română, aromână, engleză, greacă şi albaneză).

www.ethnophonie.ro

Decades of Visual Memory - Photographs by Ana and Gheorghe Tripon




We are pleased to invite you to the viewing of the exhibition Decades of Visual Memory -Photographs by Ana and Gheorghe Tripon, at the National Museum of the Romanian Peasant, June 3rd - July 18th, with the opening on June 3rd, at 5 pm.
 

The exhibition dedicated to the photographers Ana and Gheorghe Tripon includes photographs taken by them between 1958-1992, as well as a few taken by unknown photographers during the first half of the 20th century – before their time. Located in Băița, Hunedoara County, România, the two photographers portrayed places, people, the important moments in their lives, social events, and the costumes and textiles specific to the region. Their photographs are mostly monochrome (black-and-white,) but there are also some in color, and some that have been colored.

The photography of Ana and Gheorghe Tripon served the need of Băița region community members to immortalize in images the people they loved, capturing the important moments in their lives. Along with the fulfillment of this mission, their photographs convey the documentary value of recording people's life style, and the traditional physical assets of the region – the architecture, the costume and the home-made textile inventory.

The rapid transformations that occurred during the 20th century can be observed throughout the Tripons’ photographs, and we can establish connections between various eras.

In today's context, when photography produces instant images, Ana and Gheorghe Tripon’s photography, which from photo shoot to film processing was the result of an intense creative labor but also of technical accuracy, remain unique.

The photographs included in the exhibition belong to the following collections: Ana Tripon, The Textile Museum, Nicșa Family, Elena Țucă, and Victoria Tripon.

The exhibition is organized by the Textile Museum in collaboration with the National Museum of the Romanian Peasant.

 




back to main page
 
closed