To Virtual Tour
Conţinutul integral al tuturor numerelor MARTOR, apărute din 1996 până în prezent, poate fi consultat gratuit la adresa martor.muzeultaranuluiroman.ro

Când am intitulat această revistă MARTOR, nu am avut prostul gust sau intenţia de a viza semnificaţia greacă a termenului [...]. Problema „martorului” şi a „mărturiei” se pune în sens ambivalent – în strânsă legătură cu problematica dezvoltată de Muzeul Ţăranului. Horia Bernea vorbeşte despre o muzeografie mărturisitoare, în timp ce Gérard Althabe constată refuzul de a muzeifica obiectul în calitate de purtător de cuvânt al universului rural tradiţional. [...] „Străin din interior, implicat şi ne-implicat în realitatea pe care o studiază” (Daniel Fabre), intelectualul nu este oare, prin forţa lucrurilor, un martor care – vindecat de iluzia perfectei obiectivităţi – participă la configurarea unei mentalităţi în acelaşi timp în care o observă şi o gândeşte?. Dincolo de observaţia participativă, nu este el modelat prin chiar efortul hermeneutic, la fel cum este determinat parţial de momentul şi contextul în care acţionează? A asuma această dublă condiţie, de observator şi participant la realitatea românească actuală, pare să dea în cazul nostru, un sens mai adecvat termenilor care ne preocupă. [...] Nu gândim această revistă ca fiind un proiect definitiv formulat.

Ne propunem mai degrabă să înregistrăm eforturile şi traseul unor cercetări muzeale şi antropologice propuse de muzeu.

Şi să „măturisim". 

Draw me like one of your French girls...
28 mai -16 iulie 2021




Ioana Sisea transforms the familiar into the uncanny, convention into immanence, static systems of meaning into dynamic ones and vice-versa. Focusing on the socio-symbolic relations between the artistic object, the artist and the viewer, her artistic practice is medium agnostic. She embraces the freedom to approach various visual media, such as drawing, sculpture, installation and video, and different styles and art genres according to their impact on the spectator’s perception. Her works give way to subtle inversions, complex alignments and changes of position between the object and the subject, in a genuine game in which the viewer becomes voyeur, therapist and patient.


"Draw me like one of your French girls..." is an installation and performance challenging the long-held practices of society determining a woman’s inner world. The classical motif of the Odalisque is re-interpreted to empower the female subject, placing her in contemporary poses of sexual pleasure, exploration and self-adoration. The title references a request for objectification and sexualisation, given by the woman at her own pleasure. This inverts the history of the Odalisque as a passive, voiceless object of male sexual gratification and transforms male voyuerism into female indulgence of adoration.

The accompanying performance breaks the fourth wall of the Odalisque, physically animating the figure and giving her the power to interrogate her audience. She is given a voice through a set of texts written by the artist. The texts are secret repositories for instructions, impulses and reflections narrating the ideological impositions of sexuality on the female, even in the present day, as well her own sensibilities and sensations.

Performer - Claudia Chiraș
Project coordinator - Ilina Schileru
 




back to main page
 
closed