To Virtual Tour
Orice carte e un obiect care se citeşte. Uneori, chiar şi un covor ţărănesc este un obiect care poate fi citit. Şi atunci, ce le aseamănă şi ce le deosebeşte?

Le aseamănă faptul că sunt lucrate de mână, bucată cu bucată; de aceea nu sunt două la fel şi nici unul nu e perfect. Le aseamănă faptul că materia lor trebuie pipăită, mirosită, privită îndeaproape şi tratată cu grijă, pentru că este o materie naturală foarte puţin prelucrată, care mai păstrează încă forţa, dar şi perisabilitatea vieţii. Şi le aseamănă faptul că ele reprezintă urma unui gest individual de creaţie şi a unui efort care îţi este destinat ţie personal; există slabe şanse ca (alt)cineva să mai aibă un obiect exact ca al tău.

Unele cărţi-obiect nu mai există decât în biblioteca muzeului, ca exemplare unice. Merită văzute măcar. Altele se nasc acum, cu ocazia vreunei expoziţii sau a vreunui târg. Încearcă să nu le ratezi. Altele vor veni, pe măsura dorinţei fiecăruia. Îţi doreşti o anumită carte-obiect? Propune-o şi poate o vom realiza.

Draw me like one of your French girls...
28 mai -16 iulie 2021




Ioana Sisea transforms the familiar into the uncanny, convention into immanence, static systems of meaning into dynamic ones and vice-versa. Focusing on the socio-symbolic relations between the artistic object, the artist and the viewer, her artistic practice is medium agnostic. She embraces the freedom to approach various visual media, such as drawing, sculpture, installation and video, and different styles and art genres according to their impact on the spectator’s perception. Her works give way to subtle inversions, complex alignments and changes of position between the object and the subject, in a genuine game in which the viewer becomes voyeur, therapist and patient.


"Draw me like one of your French girls..." is an installation and performance challenging the long-held practices of society determining a woman’s inner world. The classical motif of the Odalisque is re-interpreted to empower the female subject, placing her in contemporary poses of sexual pleasure, exploration and self-adoration. The title references a request for objectification and sexualisation, given by the woman at her own pleasure. This inverts the history of the Odalisque as a passive, voiceless object of male sexual gratification and transforms male voyuerism into female indulgence of adoration.

The accompanying performance breaks the fourth wall of the Odalisque, physically animating the figure and giving her the power to interrogate her audience. She is given a voice through a set of texts written by the artist. The texts are secret repositories for instructions, impulses and reflections narrating the ideological impositions of sexuality on the female, even in the present day, as well her own sensibilities and sensations.

Performer - Claudia Chiraș
Project coordinator - Ilina Schileru
 




back to main page
 
closed