Catre Tur Virtual
EMYA

Proiectul, plasat sub auspiciile Consiliului Europei, a demarat în 1973 şi primele premii au fost decernate cu ocazia unei ceremonii din palatul Rohan de la Strasburg, în anul care a urmat.

De la început, candidaţii trebuiau să fie muzee noi sau muzee supuse EMYA unei reorganizări totale sau unor extensii considerabile care să le permită asimilarea la condiţia unui nou muzeu. Principalul obiectiv a fost întotdeauna descoperirea şi mediatizarea noilor idei din muzeele europene, Europa fiind definită în acest context ca o Europa a Consiliului Europei şi nu cea restrânsa a Comunităţii europene.
Membrii unui juriu internaţional, compus din 13 persoane, îşi pun în joc timpul şi experienţa fără să pretindă niciun fel de retribuţie, cu excepţia cheltuielilor de deplasare care revin muzeului-candidat.

Candidatii sunt evaluaţi după următoarele criterii:
# Colecţiile. Sunt ele semnificative sau interesante?
# Expoziţiile şi discursul acestora. Sunt ele originale şi eficace?
# Serviciile făcute publicului. Cofetăria, restaurantul, standul, parchingul, toaletele. Sunt ele bine concepute şi eficace?
# Ambianţa. Muzeul este cald şi primitor sau îngheţat şi aseptic?
# Gestiunea. Este muzeul bine gestionat?
# Personalul. Relaţiile dintre membrii personalului par bune? Detectează vizitatorul elementele caracteristice unui "razboi civil"?
# Publicaţiile. Ce fel de publicaţii produce muzeul?
# Promovarea şi comunicarea. Sunt ele adaptate şi bine organizate?
# Animatorii. Are muzeul programe ambiţioase?

De la crearea premiului am avut 587 de candidaţi. Cele şase ţări care au furnizat cei mai numeroşi concurenţi sunt: Germania (79), Franţa (65), Anglia (61), Elveţia (57), Olanda (38), Suedia (38).

Daca notăm cu 10 puncte marele premiu şi cu 8 puncte pe cel al Consiliului Europei, iar fiecare menţiune specială cu 5 puncte, ţările aflate în fruntea clasamentului, dupa numarul de puncte, sunt, în ordine, următoarele: Anglia (108), Olanda (98), Germania (96), Franţa (95), Elveţia (65), Suedia (63).

În 1996, premiul a fost acordat pentru prima oară unui muzeu aparţinând unei ţări din estul Europei, Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti, ocazie cu care Majestatea Sa Regina Fabiola a înmânat directorului Horia Bernea, trofeul EMYA, statueta The Egg a sculptorului Henry Moore.

În discursul său, Preşedintele Trustului EMYA, domnul Kenneth Hudson, spune:

"Colegii mei şi cu mine avem certitudinea ca Marele Premiu de anul acesta trebuie să revină Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti. Minunatele colecţii de obiecte sunt prezentate şi interpretate cu o maiestrie şi imaginaţie exceptionale, într-un stil propriu, cu impact puternic asupra vizitatorului. Directorul muzeului este iubit şi respectat de colegi, iar formaţia sa de artist l-a ajutat să creeze un muzeu care depăşeşte nivelul tradiţional de prezentare şi care crează un întreg cu mult mai important decât suma părţilor. Horia Bernea este un om excepţional şi suntem siguri ca lumea muzeelor europene va mai auzi multe despre el în viitor. El, ca şi muzeul său, este destinat să exercite o influenţă internaţională."


Alte premii:

* Premiul Margareta Sterian pentru cea mai bună expoziţie a anului (ediţiile 1993, 2001 şi 2003)
* "Premiul ospitalităţii" (desemnat de Ministerul Turismului) în 1995
* Premiile Patrimoniului Cultural Naţional (Premiul Naţional pentru Muzeografie "Horia Bernea" - pentru expoziţia Munca. Focul-Apa-Vântul- 2002, Premiul ,,Vasile Dragut'' - 2002, Premiul ,,Al.Tzigara-Samurcas'' - 2003)
* Premiul Comitetului Naţional ICOM - pentru expoziţia Cahle în 2002
* Premiul Multimedia pentru seria de CD-uri ,,Ochi în Ochi'' în 2002
* Premiul Multimedia pentru ,,Chioşcul Info'' în 2003
* Premiul „Mihai Băcescu” pentru patrimoniu, obţinut în 2004 pentru proiectul de promovare a patrimoniului cultural intitulat Ţinuturile României – Ţara Haţegului, rod al parteneriatului dintre Centrul GeoMedia, Muzeul Ţăranului Român, Muzeul de Geologie şi Muzeul ,,Grigore Antipa''
* Menţiune acordată de Comitetul Naţional Român ICOM în 2005 pentru concepţie tematică doamnei dr. Georgeta Rosu şi doamnei Danièle Malis, autoarele concepţiei tematice a expoziţiei Icoane. Abstractiuni spirituale , vernisata la 17 septembrie 2005, la Chateau – Musée Edgar Mèlik, din Cabriés, Franţa, pentru promovarea exemplară a valorilor culturale româneşti în strainatate.

Call for Theme Proposals for MARTOR Issue Numbers 27/2022 and 28/2023




Deadline for receiving proposals: 30th of September 2020
The proposals are to be sent at: revistamartor@gmail.com



The annual MARTOR. The Museum of the Romanian Peasant Anthropology Review, established in 1996, and thus entering its twenty-fourth year of uninterrupted publication, is a thematic interdisciplinary international journal that publishes academic articles from the fields of anthropology, ethnology, visual anthropology, museum studies, history, ethnomusicology, and art history. Although intended mainly for an academic audience, the Review is designed to be accessible to a wider audience too. The articles are published in either English or French in accordance with the journal’s submission guidelines to be consulted at martor.muzeultaranuluiroman.ro/for-authors. The journal accepts articles for publication based on a double-blind peer review process.

In addition to the print edition (300 to 800 copies/issue number) and publication on the dedicated website, MARTOR Review is listed and indexed in international databases: EBSCO, CEEOL, Index Copernicus, and Anthropological Index Online (AIO), and as of April 2018 it was also included in the MLA – Modern Language Association, Directory of Periodicals. Its featuring in international databases provides the museum with exponentially larger visibility within academic and professional environments, making the inclusion of the journal in more databases a priority.

In addition to the academic articles addressing the annual theme, the Review includes a Museum Studies section, showcasing the latest projects of the Museum of the Romanian Peasant, as well as other museums, and two more sections, Field Notes and Book Reviews. All the published texts are relevant for the established annual theme. Not least, the Review benefits from excellent graphic conditions in the form of highly expressive photographs, bridging art and ethnography and enhancing the sections of the journal. Further, the focus on visual anthropology is one of the Review’s distinguishing features.

We invite theme proposals for the MARTOR Review issues to be published in 2022 and 2023.

Given the interdisciplinary and editorial strategy adopted by MARTOR Review to pursue indexing in a large number of databases, the proposed theme must be theoretically significant for the field and international in its scope.

Please use the following format for your submissions:

• Title of the proposed theme;
• Editors (along with institutional affiliation);
• Importance of proposed theme (at least two arguments in support of the proposal);
• The (working) contributions that the editors feel they can count on, along with the names of the authors and the (working) titles of the articles.

Please note that the proposals will be first printed and submitted to the Museum’s Secretariat and then presented to the Scientific Committee in October 2020 for review and acceptance.

The call for theme proposals will also be published on the Review’s website thus enabling academics not affiliated with the Museum of the Romanian Peasant to submit proposals.

Please find below important information on the responsibilities of the editors of the thematic issues.

To ensure that the journal is published on time, the following editorial timetable must be observed:

- 15th of January 2021/2022: the 27th or 28th theme is announced; it is posted online and on various groups of specialized academics from the Museum’s database;
- 1st of May 2021/2022: deadline for receiving proposal abstracts; selection by the editors of the issue;
- 30th of November 2021/2022: deadline for receiving final papers; launch of the evaluation process;
- 1st of February – 30th of April 2022/2023: peer review;
- May-June 2022/2023: authors edit their papers and submit the final versions;
- July – 15 September 2022/2023: proofreading;
- 15 September – 15 October 2022/2023: the issue is prepared for printing.

Responsibilities of the editors of the thematic issue:

1) To make sure that the theme proposals are submitted in English or French.

2) To supervise the academic review-editing process:

a. To select the proposals after studying the abstracts submitted by the authors;
b. To provide a list of researchers in the field (minimum 20 persons) who could ensure the peer review process;
c. To make sure that each article is evaluated under double-blind peer review, to submit the article to the two reviewers (researchers in the field) and to maintain communications with them;
d. To write the Introduction to the thematic issue (providing theoretical support for the proposed theme and introducing the issue);
e. To provide an overall graphic design of the issue, apart from the illustrations included in the volume (interstitial images, cover photo, etc.).

3) To assist with editing by supervising the page layout process.

4) To organize and host the launch event after the publication of the thematic issue.

Past themes of the MARTOR Review have included:

Issue no. 16/2011 – Towards an Anthropology of Success;
17/2012 – Everyday Life during Communism. History, Memory, Oblivion;
18/2013 – Remembering Childhood;
19/2014 – The Agrarian Question – a Historical and Political Economy Outlook;
20/2015 – Bodies – Matter – Narratives of Corporeality;
21/2016 – A Place for Hay. Flexibility and Continuity in Hay Meadow Management;
22/2017 – Back to the Future. Creative Traditions in the 21st Century;
23/2018 – Curating Change in the Museum;
24/2019 – Politics of Memory: the Collecting, Storage, Ownership and Selective Disclosure of Archival Material;
25/2020 – forthcoming: Marriagemaking among Roma in Central and Eastern Europe.

 




înapoi la pagina principală
 
inchis